Ako sa stať úspešným predajcom

Najlepší obchodníci vraj dokážu predať chladničky aj Eskimákom, údené mäso vegetariánom, konferenčné stoly stolárom či ponorné čerpadlá ľuďom, čo nemajú ani studňu. Určite ste sa už s takými stretli aj vy a možno vás to inšpirovalo k tomu, aby ste stali jednými z nich. Treba si hneď na začiatku uvedomiť, že je to beh na dlhé trate. Úspešným predajcom sa nestanete zo dňa na deň, týchto päť rád vám v tom ale iste pomôže.

  1. Dôvera nadovšetko

Bez nej sa nezaobíde žiadny vzťah a do bodky to platí aj pre vzťahy medzi predajcom a kupujúcim. Nezveličujte, nepreháňajte, vystíhajte sa poloprávd a klamstiev. Buďte vždy ústretoví, ochotní a hlavne priateľskí. Kupujúci musí nadobudnúť pocit, že ste na jeho strane, že mu chcete pomôcť. Dôležité sú pritom nielen slová, ale aj gestá a mimika.

  1. Sebavedomie aj pokora

Dobrý obchodník nesmie byť zakríknutý ani neistý. Vždy ide odhodlane za svojím cieľom. Ale pozor. Nezamieňajte si sebavedomie s aroganciou. Povýšenecký prístup len kazí obchody. Kupujúcemu treba mnohé veci vysvetliť, ale nikdy mu nesmiete dať najavo, že sa problematike nerozumie. Sebavedomý predajca usmerňuje, ale nerozkazuje. Naopak, keď treba, preukáže pokoru a rešpekt.

  1. Odbornosť aj jednoduchosť

Nemusíte byť expertom na všetko, ale je nevyhnutné, aby ste vedeli, čo predávate. Kupujúci musí vidieť, že ste profesionáli. Pokojne používajte odbornú terminológiu, aby ste pôsobili fundovane. Hneď ju však „preložte“ do ľudskej reči, aby vám klient rozumel. Dôležité je uvádzať názorné príklady z bežného života, ktoré si vie kupujúci ľahšie predstaviť.

  1. Transparentnosť a úprimnosť

Samozrejme, predávaný produkt musíte vedieť aj kvetnato opísať, akoby ste mu robili reklamu. Na lacné triky, typické pre takzvaných šmejdov, ale ihneď zabudnite. Radšej otvorene a transparentne hovorte aj o prípadných nedostatkoch či rizikách, hlavne sa nesnažte nič zatajiť či prekrútiť. Jednorazovo by ste svoj produkt možno predali, druhýkrát by sa k vám ale už zákazník nevrátil.

  1. Vernosť a výhody

Pamätajte, že najlepší zákazník je verný zákazník. Predať niekomu niečo iba raz až také veľké umenie nie je. Oveľa ťažšie je vybudovať si s kupujúcimi dlhodobý a verný vzťah. Okrem dôvery je najlepšou cestou odmeňovanie. Neváhajte a dajte mu za opakované nákupy zľavu, bonusový produkt alebo iné výhody. Niekedy stačí aj pochvala či kompliment. Držíme vám v palce!